کد مطلب:254007 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:263

امام هادی و عثمان بن سعید
عثمان بن سعید عمری، از اصحاب امام هادی و امام عسكری(ع) بود كه در زمان غیبت صغرا نیز نماینده خاص امام زمان(عج) و یكی از سفرای اربعه بود. او به مقامی از حجّیت و اعتبار رسیده بود كه حرف او حرف ائمّه بود و نقل ها و روایت هایش معتبر به شمار می رفت. این اندازه وثاقت را در سایه تبعیت محض از امام معصوم و حجّت الهی یافته بود. روزی اسحاق بن سعد قمی به محضر امام هادی(ع) شرفیاب شد. از آن حضرت پرسید: من گاهی هستم، گاهی نیستم و همیشه دسترسی به شما ندارم. سخن چه كسی را بپذیرم و دستور چه كسی را اطاعت كنم؟ امام هادی(ع) با اشاره به عثمان بن سعید فرمود:

«هذا ابوعمرو، الِثّقةُ الأمین، ما قالَهُ لَكُم فعنّی یقولهُ و ما ادّاهُ إلیكم فعنّی یؤدیه [1] ؛ این ابوعمرو (عثمان بن سعید عمری) است، مورد اطمینان و امین است. آنچه به شما بگوید، از جانب من می گوید و آنچه به شما می رساند، از جانب من می رساند».

اسحاق بن سعید، همین سؤال را پس از شهادت امام هادی، از امام حسن عسكری پرسید. آن حضرت هم سخنانی شبیه سخن پدر بزرگوارش فرمود: ابوعمرو، مورد وثوق و امین است، هم مورد اطمینان امام پیشین، هم مورد وثوق من در حال حیاتم و پس از وفاتم. هر چه به شما می گوید، از جانب من می گوید و هر چه به شما می رساند، از سوی من می رساند. [2] .

روایتی دیگر، احمد بن اسحاق می گوید: از امام هادی(ع) پرسیدم: با كه معامله كنم؟ احكام دینم را از كه بیاموزیم؟ سخن چه كسی را بپذیرم؟ حضرت هادی(ع) در پاسخ او عثمان بن سعید را معرفی كرد و فرمود: او مورد اطمینان من است، هر چه به تو بگوید، از طرف من گفته است. از او حرف شنوی و فرمان برداری داشته باش؛ چرا كه او مورد وثوق و اطمینان است. [3] .


[1] فرهنگ جامع سخنان امام هادي7، ص302.

[2] همان.

[3] همان، ص304.